صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست (به انگلیسی: Landing Page) : یک صفحه از سایت است که آن را به عنوان نقطه فرود یک بازدیدکننده گویند، یا به تعبیری دیگر، به صفحاتی گفته میشود که دروازه ورود بازدیدکننده به سایت هستند.
به عنوان مثال یکی از راههای دیده شدن صفحات فرود استفاده از بنرهای تبلیغاتی است، بنرهای تبلیغاتی صفحات Landing Page را در سایتهای خود یا سایتهای دیگر پخش میکنند تا بتوانید نقطه فرودی را در سایت خود ایجاد کنید.
صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست (به انگلیسی: Landing Page) : یک صفحه از سایت است که آن را به عنوان نقطه فرود یک بازدیدکننده گویند، یا به تعبیری دیگر، به صفحاتی گفته میشود که دروازه ورود بازدیدکننده به سایت هستند.
به عنوان مثال یکی از راههای دیده شدن صفحات فرود استفاده از بنرهای تبلیغاتی است، بنرهای تبلیغاتی صفحات Landing Page را در سایتهای خود یا سایتهای دیگر پخش میکنند تا بتوانید نقطه فرودی را در سایت خود ایجاد کنید.
معمولا طراحی سایت و استایل کلی وبسایت با صفحه هات Landing Page متفاوت است، صفحه لندینگ پیج به صورت جدا از صفحات اصلی یک سایت طراحی میشود، لندینگ پیج صفحهای منحصر به فرد و خارج از چارچوب کلی وب سایت است. به همین علت طرح کلی سایت در آنها لحاظ نمیگردد.توجه داشته باشید که در حوزه بازاریابی درونگرا دلیل منطقی برای این موضوع ذکر شده وجود دارد؛ طرح اصلی سایت در صفحات فرود آورده نمیشود تا در عمل مخاطب محدود گردد.
در طراحی و ساخت Landing Page، توجه به این نکته بسیار مهم است که مخاطب، ما را دنبال نمیکند؛ بلکه پیام ما، جذابیت صفحه فرود و یا نیاز خود را احساس میکند و سپس ما را دنبال میکند و بدون شک وقتی بازدیدکننده را به یک صفحه لندینگ پیج هدایت میکنیم،برای مخاطب به نمایش بگذاریم.وقتی بنر تبلیغات شما در سایتها قرار میگیرد و بازدیدکننده روی آن کلیک میکند، بازدیدکننده بدون اینکه در گوگل جستجویی انجام دهد وارد صفحه موردنظر شما میشود.
برای همین صفحه فرود به صفحه هدف نیز مشهور است. بازدیدکننده وقتی برای اولین بار توسط بنری وارد سایت شما میشود هیچ دید خاصی نسبت به سایت و صفحه شما ندارد برای همین صفحات فرود هم میتواند فرصتی باشد و هم نقطه ضعفی در سایت، پس باید در ساخت صفحه فرود نهایت دقت را داشت تا به خوبی طراحی شود و بتوان با خوب جلوه دادن سایت به اهداف مورد نظر رسید چرا که دروازه افزایش بازدید و محصولات سایت هستند.
صفحه فرود Click Throughبه این منظور مورد استفاده قرار میگیرد که وقتی کاربری کلیک کرد، به صفحهای دیگر ارجاع داده شود، هدف از این نوع صفحات صرفا متقاعد کردن بازدیدکننده و کلیک کردن آن بر روی لینکی خاص و سپس هدایت آن به صفحه ای دیگر است و اصولا برای افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری استفاده میشود. صفحه فرود Click Through را میتوان برای توصیف یک محصول با ارائه جزئیات کافی طراحی کرد. بنابراین به عنوان یک متقاعد کننده برای بازدید کنندگان عمل کرده و آن ها را به تصمیم گیری برای خرید نزدیکتر میکند.
صفحه فرود Lead Generation برای دریافت اطلاعاتی مانند نام و آدرس ایمیل بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار میگیرد. تنها هدف در طراحی این نوع صفحات فرود، جمع آوری اطلاعات از بازدیدکنندگان است و آنها اطلاعات خود را در فرم موجود در لندینگ پیج وارد میکنند. بنابراین، صفحات Lead Generation اغلب اوقات، یک فرم همراه با شرح خدمات و آنچه که شما در ازای ارسال اطلاعات شخصی بازدیدکنندگان حاضرید به صورت رایگان به کاربر بدهید را داراست. مانند کتاب الکترونیکی رایگان و یا شرکت در یک وبینار آموزشی رایگان در مقابل دریافت اطلاعات بازدیدکننده.
صفحه فرود Lead Generation برای دریافت اطلاعاتی مانند نام و آدرس ایمیل بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار میگیرد. تنها هدف در طراحی این نوع صفحات فرود، جمع آوری اطلاعات از بازدیدکنندگان است و آنها اطلاعات خود را در فرم موجود در لندینگ پیج وارد میکنند. بنابراین، صفحات Lead Generation اغلب اوقات، یک فرم همراه با شرح خدمات و آنچه که شما در ازای ارسال اطلاعات شخصی بازدیدکنندگان حاضرید به صورت رایگان به کاربر بدهید را داراست. مانند کتاب الکترونیکی رایگان و یا شرکت در یک وبینار آموزشی رایگان در مقابل دریافت اطلاعات بازدیدکننده.
دکمه فراخوان یا به اختصار CTA اصولا در ساخت صفحات فرود بسیار مورد توجه گرفته میشود و از اهمیت بسیاری برخوردار است و از اهداف صفحات فرود کلیک خوردن این دکمه است، پس باید در طراحی و نحوه چیدمان و مکان آن دقت لازم را بهکار برد ولی در درجه اول لازم است زمینه کلیک خوردن دکمه CTA را فراهم کنیم. منظور این است که کیفیت محتوا، استایل صفحه و نحوه چیدمان دیگر المانها در صفحه فرود کمک بسیاری به بالا رفتن میزان کلیک CTA میکند. دکمه فراخوان یا CTA میتواند برای درخواست عضویت در خبرنامه، برای درخواست دانلود فایل و یا پر کردن یک فرم مورد استفاده قرار گیرد.